رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری کارگاه با موضوع "از ثبت درخواست تا نحوه انجام داوری برای ژورنال های معتبر بین المللی (هر آنچه از داوری باید بدانید...)"

عنواناز ثبت درخواست تا نحوه انجام داوری برای ژورنال های معتبر بین المللی (هر آنچه از داوری باید بدانید...) 
برگزارکننده: مرکز تحقیقات بیماری‌های نقص ایمنی 
مناسبت: آذرماه پژوهش – سال ۱۴04
تاریخ برگزاری: ۱۷ آذر، ساعت ۱۰ تا 13
مدرس: سرکار خانم نرگس ابراهیمی

 

۱هدف وبینار

این وبینار با هدف ارتقای مهارت‌های پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه فرایند داوری علمی، نحوه ارتباط با ژورنال‌های معتبر و افزایش کیفیت مقالات پژوهشی برگزار شد. تمرکز اصلی جلسه بر فهم گام‌به‌گام مسیر داوری، اصول حرفه‌ای مکاتبه با سردبیران و معیارهای ارزیابی مقالات بود.

 

 

۲محورهای مطرح ‌شده در جلسه

در این کارگاه موضوعات زیر توسط مدرس ارائه گردید:

  • نحوه ثبت درخواست داوری برای ژورنال‌های معتبر
    شامل ساخت حساب کاربری، ارسال درخواست، و اصول معرفی سوابق پژوهشی.
  • نکات ضروری در زمینه داوری ژورنال‌ها
    شامل اصول اخلاقی داوری، محرمانگی، اعلام تضاد منافع، و نحوه تعامل با سردبیر.
  • آشنایی با چک‌لیست‌های داوری برای انواع متدولوژی‌ها
    ارائه چک‌لیست‌های استاندارد برای مطالعات کارآزمایی بالینی، توصیفی، تحلیلی، مرور روایتی و…
  • آموزش نحوه داوری مقالات systematic review و meta-analysis
    معرفی معیارهای ارزیابی کیفیت، نحوه تحلیل نتایج و ارائه گزارش داوری.

 

۴مخاطبان و میزان مشارکت

این جلسه با حضور جمعی از اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه برگزار شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در بخش پرسش و پاسخ نیز فعالیت قابل توجهی داشتند.

 

۵نتایج و دستاوردهای وبینار

  • افزایش آگاهی افراد درباره نحوه تعامل با ژورنال‌ها
  • ارتقای توان داوری پژوهشگران و آمادگی برای همکاری با مجلات معتبر
  • توانمندسازی شرکت‌کنندگان در ارزیابی علمی مقالات
  • تقویت مهارت نگارش و انجام مرورهای نظام‌مند و متاآنالیز

 

۶جمع‌بندی

برگزاری این وبینار در راستای ارتقای کیفیت پژوهش‌های دانشگاه و افزایش مشارکت پژوهشگران در فرایندهای داوری بین‌المللی بسیار مؤثر بود. طبق بازخوردهای دریافتی، شرکت‌کنندگان مطالب ارائه شده را کاربردی و قابل استفاده در فعالیت‌های پژوهشی خود ارزیابی کردند. استمرار این دوره‌ها می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت تولیدات علمی دانشگاه داشته باشد.